Och så var det helg igen!


Haloj! Nu har jag helg igen! Känns som jag har ledigt hela tiden nu. Och man blir så lat! Men var inne i skolan på förmiddagen för hade en laboration idag som kallades "hjärtslaget". Först lärde vi oss om EKG, hur man satte dit de här klister/sugpropparna på kroppen och så lite hur en kurva ska se ut, respektive inte ska se ut. Vi fick även testa på syrgas lite och kolla syremättnad och sådär. Efter detta hade vi en rast och sen skulle vi dissekera lammorgan. Hjärta, lungor, lever och njure. Var väldigt intressant, men också ganska äckligt! Luktade en svag doft av fisk av någon konstig anledning. Sån där äcklig fiskdoft ni vet? Inte fördiglagad fisk utan rå, död fisk. Usch. Men det var som sagt häftigt att få se och känna på organen i verkligheten. Man fick en mer rättvis bild av hur de ser ut i skillnad mot bilder man sett. Fast att det var lammorgan så är de ju ändå väldigt lika människors.

Nu är jag ledig igen, fram till måndag. Har inget planerat alls egentligen. Bara att jag ska hämta Andreas i Växjö på fredag kväll/natt. Tänkte nog försöka plugga lite med. Sitter just nu och läser vårdhandboken. Går igenom vad som står om de olika momenten vi lärt oss. Bra att läsa om det från vårdhandboken med och inte bara göra det praktiskt! Det är ju det som står på vårdhandboken som gäller. Tänkte att det var värt att läsa där nu när jag inte gjort det innan. Och speciellt då jag hoppade över KTC idag. Kände inte någon mening att gå dit. Först och främst hade jag fått vänta två timmar innan det öppnat, och sen skulle det bara vara en lärare där idag, alltså skulle man aldrig hinna få hjälp ändå. Läraren måste vara med varje gång man sticker och sådär, så kändes som sagt som jag kunde göra lite nytta hemma i stället och läsa om det praktiska. Har hunnit gå igenom kapillärprov och är nu och läser om katetersättning. Får se hur mycket jag orkar läsa idag. Har lite ont i huvudet (antagligen av lukten från organen) och känner mig väldigt trött. Kanske bättre att ta lite idag bara och fortsätta imorgon.. Bara det blir gjort så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0